ZORG VOOR 1 NOVEMBER VOOR EEN CORRECTE SPELERSPASFOTO

21-10-2017 14:38

Vanaf 1 november is het niet meer mogelijk zelf de spelerspasfoto op de digitale spelerspas te wijzigen via de wedstrijdzaken-app of voetbal.nl-app. Daarna kan het pas weer na het einde van voetbalseizoen medio 2018.

Zorg daarom dat elk spelend lid van jouw vereniging voor 1 november een correcte spelerspasfoto heeft. Dit geldt voor alle zaal- en veldvoetballers vanaf de leeftijdscategorie Onder 12 en ouder.

Er is voor deze werkwijze gekozen op verzoek van vele clubs en gebruikers, om te voorkomen dat niet speelgerechtigde leden (of niet-leden) voor een bepaalde wedstrijd opgesteld kunnen worden door zijn of haar foto tijdelijk digitaal ’te plakken’ op de digitale spelerspas van een ander, wel speelgerechtigd lid.

Wijzigen voor 1 november

Sinds dit seizoen werkt het amateurvoetbal met het mobiele digitale wedstrijdformulier. Wekelijks worden ruim 17.000 van de bijna 17.500 wedstrijden netjes en op tijd ingevuld via de Wedstrijdzaken app en we zien het aantal wekelijks licht stijgen. De Wedstrijdzaken app bevat ook de digitale spelerspas.

Tot 1 november kunnen leden zelf hun spelerspasfoto toevoegen of wijzigen via de voetbal.nl-app of de Wedstrijdzaken-app. Een teammanager kan via de Wedstrijdzaken-app de foto’s van alle teamleden wijzigen. Tot 1 november kan ook de ledenadministrateur de foto’s toevoegen of wijzigen.

Wijzigen na 1 november

Na 1 november kun je contact opnemen met onze medewerkers KNVB Assist Contact als je ontdekt dat een foto niet geschikt is als spelerspasfoto. Zij kunnen bij dit soort noodgevallen een correcte spelerspasfoto toevoegen. KNVB Assist Contact is voor deze vragen te bereiken via mdwf@knvb.nl of 0343 – 499 004.

Het hoeft niet een officiële pasfoto te zijn. Belangrijk is dat in alle redelijkheid verwacht kan worden dat de scheidsrechter het een goedgelijkende foto vindt. Zorg dus voor voldoende contrast. En geen gezichten van te grote afstand.

Voor leden die vanaf 1 november nog geen spelerspasfoto op de digitale spelerspas hebben, is het altijd mogelijk om een foto in te stellen, dus ook na 1 november.

Welke voorwaarden?

Het hoeft niet een officiële pasfoto te zijn. Belangrijk is dat in alle redelijkheid verwacht kan worden dat de scheidsrechter het een goedgelijkende foto vindt. Geen zijaanzichten, geen gezichten van te grote afstand en geen petjes of zonnebrillen. En zorg voor een foto met voldoende contrast. Neem niet het risico dat de scheidsrechter je identiteit niet kan vaststellen.

Het hele team in één keer voorzien van goede foto’s

Trainers en leiding die bevoegdheid als teammanager hebben in de wedstrijdzaken app kunnen ook zorgen dat van elk teamlid een goede foto geregistreerd wordt. Ga in de wedstrijdzaken app via het menu > teammanager naar jou team. Vervolgens selecteer je een team lid en klik je in het opgekomen menu op ‘officiële spelerspasfoto’. Hier kun je dan kiezen om per direct een foto van de desbetreffende persoon te maken en deze direct op te slaan in de app. Zo kun je gemakkelijk en snel alle spelers in jou team voorzien van een goede, up to date zijnde foto en kom je verder in het seizoen niet meer voor verrassingen te staan. Zonder goedgelijkende foto dient een teamlid anders een id-kaart bij zich te dragen om zich te identificeren, is deze niet aanwezig kan een scheidsrechter beslissen om iemand niet te laten spelen.