“We verkopen veel meer broodjes gezond dan verwacht”

22-05-2017 20:06

Klein beginnen en stapje voor stapje steeds meer gezonde keuzes introduceren. Dat is de filosofie op het Limburgse Sport- en Spelpark de Solberg, waar Marco Murmans hoofdverantwoordelijk is voor de gezonde sportkantine.

Op Sport- en Spelpark de Solberg in het Limburgse Beesel zijn veel verschillende verenigingen gehuisvest. Onder andere een voetbalclub en een korfbalvereniging hebben er hun thuishaven, terwijl je er ook kunt bootcampen, beugelen, wandelen en jeu de boules kunt spelen. Ongeveer 2,5 jaar zijn ze op de Solberg nu bezig met het gezonder maken van het aanbod: eerst in de kantine van voetbalclub vv Bieslo, maar inmiddels met alle verenigingen op het park. “Er sport hier veel jeugd en we vinden het belangrijk dat er aandacht is voor gezondheid”, vertelt Marco. “En dan niet alleen door middel van sport, maar ook in het aanbod van eten en drinken. We zijn begonnen als vv Bieslo, maar binnen heel korte tijd heb ik mensen uit alle takken van sport op het park bij elkaar geroepen om iets te betekenen voor alle sporters hier, bijvoorbeeld van de korfbalvereniging en de bootcampclub.”

Eenvoudige veranderingen

“We zijn heel eenvoudig begonnen, door een broodje gezond te introduceren”, vervolgt Marco. “Voorheen werden hier alleen maar broodjes hamburger, broodjes frikadel en dergelijke verkocht. Na die eerste stap hebben we de soep uit blik vervangen door verse soep. En langzaam zijn we ook het assortiment dranken gaan aanpassen. Zo hebben we een aantal fruitdrankjes toegevoegd waar geen suiker in zit en ook een sportdrank zonder suiker.”

Bewust kiest Sport- en Spelpark de Solberg ervoor om veranderingen stapje voor stapje door te voeren. “We willen mensen vooral een keuze geven”, legt Marco uit. “En dat daar behoefte aan is, dat is gebleken. De mensen zijn er heel enthousiast over, het wordt goed ontvangen.”

Hulp van lokale leveranciers

Er wordt samengewerkt met verschillende lokale leveranciers. “Bakker Bart bijvoorbeeld maakt voor ons een tweetal verse broodjes die we zelf afbakken: een wit en een volkoren broodje. En met een groenteboerderij hier in de buurt werken we ook samen, zij hebben voor ons een rauwkostmix samengesteld. Veel mensen werken hier maar één of twee keer per week. Doordat we de rauwkostmix gebruiken is het ook voor hen heel makkelijk om een broodje gezond te maken. Door te werken met lokale leveranciers versterk je elkaar en kun je ook snel reageren op dingen die goed gaan en op dingen die minder goed gaan.”

Broodje gezond grootste succes

Met het broodje gezond is meteen de meest succesvolle verandering uit de afgelopen 2,5 jaar genoemd. “Sinds dit broodje er is zien we een enorme afname in de vraag naar broodjes hamburger en frikadel”, vertelt Marco. “We verkopen er veel meer van dan verwacht. Vooraf waren we al heel blij als we per dag tien broodjes zouden verkopen. Maar al na een halfjaar was de verhouding 75 procent broodjes gezond en 25 procent andere broodjes.”

Naast het aanbieden van gezonde producten is het ook belangrijk dat je die producten zichtbaar onder de aandacht brengt. Daar gaat op Sport- en Spelpark de Solberg momenteel veel aandacht naartoe. “We zetten de gezonde keuzes al goed in het zicht, maar we werken er nog steeds hard aan om dat nog beter te kunnen doen”, zegt Marco.

Fruitige traktaties

Tot slot brengt Sport- en Spelpark de Solberg ook tijdens de grote toernooien die ze organiseert het belang van gezond eten rond het sporten graag onder de aandacht. “We verzorgen daar bijvoorbeeld fruitspiesjes voor alle teams die meedoen. Andere verenigingen zien dat en worden daardoor ook enthousiast.”

bron: http://www.teamfit.nl/