Voordracht “LEREN = ONTWIKKELEN”

20-02-2017 12:12

Op 4 februari j.l. was er, onder de vlag van Open Club sport- en spelcentrum De Solberg, in de kantine een voordracht van twee uur over leren = ontwikkelen. Deze werd door Wouter Vos (trainer van de MO13) gegeven voor de speelsters en ouders van de MO13. Ook aanwezig waren vertegenwoordigers van de JO13 – MO17 – MO19, zij waren uitgenodigd om te bekijken of deze voordracht ook voor hun teams van belang konden zijn, want dan wordt deze gewoon nog een keer herhaald. De meiden van ROKA waren ook voor deze voordracht uitgenodigd, maar konden helaas vanwege competitieverplichtingen niet aanwezig zijn.

Na een korte inleiding gaat Wouter als eerste dieper in op het lezen. Hij maakt duidelijk wanneer je sneller kunt lezen, gekoppeld aan goed begrijpen en onthouden, dat je veel tijd kunt verdienen. Ook maakt hij duidelijk dat er een vijftal grote belemmeringen bestaan die het snel lezen in negatieve beïnvloeden. De aanwezigen werden ook nog onderworpen aan een leestest, die verderop in de voordracht nog een keer herhaald werd, maar nu uitgevoerd met een tip om sneller te kunnen lezen en beter te onthouden. De uitkomsten waren divers, van een duidelijke verbetering tot nagenoeg geen verschil. Duidelijk werd in ieder geval dat het oefening vergt en dat je met deze tip thuis aan de slag kunt.
Hierna ging Wouter in op het functioneren van onze hersenen, waarbij vooral het verschil tussen de linker- en rechterhersenhelft uit de doeken werd gedaan. Heel duidelijk werd het belang van de ontwikkeling van de rechterhersenhelft. Zeker omdat onze maatschappij nogal gedomineerd wordt door de linkerhersenhelft en dit zien we ook terug bij onze scholen. Dit werd geïllustreerd aan de hand van de beschrijving van een potlood. Ook werd er nog een leuke oefening gedaan om te bepalen of jezelf door de linker- of rechterhersenhelft wordt gedomineerd.
Na de pauze werd er in het tweede deel van de voordracht een geheugentest gedaan aan de hand van een tiental woorden. Wanneer deze test herhaald werd, maar dan op een andere manier gebracht, zag je een gigantische verbetering. Ook werden de tien basisvoorwaarden om goed te kunnen leren en onthouden doorgenomen. Deze voorwaarden werden ook nog gekoppeld aan de tien woorden van de geheugentest, dit om ze beter te kunnen onthouden.

In de afsluiting gaf Wouter nog een aantal tips om thuis mee aan de slag te gaan, waardoor jezelf je leerprestaties kunt verbeteren. Na afloop zijn er nog wat reacties gepeild, deze liepen uiteen van zeer interessant, leerzaam, verrassend, boeiend, maar ook een beetje saai.

Hieronder de schriftelijke reactie van Anuschka Roovers en dochter Veerle.

Anuschka:

De voordracht van Wouter was duidelijk en interessant!
Enigszins nieuwsgierig over wat hij ons allemaal zou gaan vertellen ging ik met Veerle er naartoe. En al gauw luisterde ik aandachtig naar de voordracht over “Leren =Ontwikkelen”. En dat er nog veel te leren valt over hoe we onze hersenen zo kunnen trainen, zodat we beter in staat zijn om de enorme hoeveelheid informatie die we elke dag moeten verwerken op een dusdanige manier doen zodat we “slimmer” en “beter” kunnen leren/lezen/onthouden.
In onze leermaatschappij wordt veel van ons verwacht. Al vanaf jonge leeftijd wordt ons brein uitgedaagd om heel veel prikkels en informatie tot zich te nemen. En ieder individu leert/leest/onthoudt op zijn eigen manier. Maar hoe lezen we op een snelle manier, waarbij we ook nog eens de inhoud goed kunnen onthouden?
Dit werd o.a. door Wouter op een hele duidelijke manier verteld met veel voorbeelden en oefeningen.
Ik denk dat zowel de speelsters als de ouders nuttige tips hebben gekregen die in de praktijk heel gemakkelijk zijn toe te passen.
Kortom, een middag die erg de moeite waard was!

Veerle:

De voordracht van Wouter was best leerzaam. Hij had een mooie en duidelijke presentatie voorbereid. Soms was het voor ons (MO13) een beetje saai, maar we hebben wel van alles geleerd. Het ging vooral om het leren lezen, hoe snel je leest, de manier waarop je doet lezen etc….. het duurde ongeveer 2 uur. In de 2 uur zat ook nog een pauze waarin we iets te drinken kregen. Ik vond de geheugentest het leukst.
Het was een leerzame dag!