Dagblad De Limburger: “Nooit vrijwilligerstekort bij honderdjarig Bieslo”

Vandaag publiceerde De Limburger een mooi stuk over het 100 jarig bestaan van Bieslo. Hierin komen ook voorzitter Cor Vulders en voorzitter van het 100 jarig jubileum Huub Geerlings aan het woord. Dit stuk willen graag met jullie delen! Met dank aan Marcel van Lier, De Limburger.

Getrouwde mannen werden niet toegelaten, niet-katholieken evenmin. Toch is het honderdjarige Bieslo altijd de club van en voor het volk geweest. Elke Beeselnaar heeft wel iets met de eeuweling.

Preses Cor Vulders en Huub Geerlings, voorzitter van het jubileumcomité, loven nu het grote ledental, van wie ruim een kwart meiden en vrouwen, en de betrokkenheid van vrijwilligers.

Wat dat laatste betreft: „We hoeven maar met de vingers te knippen en ze staan klaar”, stelt Vulders onomwonden. „Zonder morren. Handjes uit de mouwen is hier de norm. Onze leden zien dat ook geenszins als een verplichting. Andere clubs zijn daar best jaloers op.”

Harmonie

De harmonie bij Bieslo wordt zelden verstoord. De ruzies in honderd jaar tijd zijn op één hand te tellen. Een langdurige schorsing van twee spelers naar aanleiding van een incident tijdens een wedstrijd in 1941 en de dreigende afscheiding van een groepje voetballers uit de buurt Bussereind zijn zo’n beetje de enige dissonanten in het jubelboek dat bij het 75-jarig bestaan verscheen.

„Hier gebeuren geen gekke dingen”, aldus Geerlings. „Door de sterke saamhorigheid is de sociale controle navenant. Er heerst een sfeer waarin ook spelers die van buitenaf komen, zich gauw thuis voelen. Voor een typische dorpsclub hebben we er best veel, de meesten blijven ook plakken.”

Plezier

Bieslo gaat er ook prat op een club te zijn waar plezier nog echt boven prestatie gaat. Scoren is een doel, geen missie. „Behalve als we tegen Reuver spelen”, lacht Vulders. „Dan telt alleen de winst.” Rivaliteit tussen de voetbalburen bestaat feitelijk alleen nog binnen de lijnen, voegt hij eraan toe. „Die derby’s hebben toch altijd iets speciaals. Maar we zijn vooral blij dat we in dezelfde klasse spelen. En dat we boven Reuver zijn geëindigd, haha.” Qua omvang doet de jubilaris evenmin onder voor de grote buur. Met 430 leden hoort Bieslo zelfs tot de grotere voetbalclubs in de regio. En ruim een kwart daarvan is dus vrouw. „Het meidenvoetbal is ons paradepaardje”, meldt Vulders trots.

All-Stars

Dat eind deze maand het halve dorp zal uitlopen voor het eeuwfeest, is geen grootspraak van Huub Geerlings. Hij verwacht veel publiek bij de wedstrijden van de Bieslovrouwen tegen Borussia Mönchengladbach en de mannen tegen de All Stars, met bekende oud-internationals als Jan Wouters en Luc Nilis. Op de slotdag biedt de plaatselijke harmonie de eeuweling een ‘voetbalconcert’ aan. Smetje op het feest is de afgelasting van het paalzitten. Waar Bieslo geen gebrek aan vrijwilligers heeft, schort het wel aan potentiële paalzitters.

Uit “De Limburger”, gepubliceerd op dinsdag 11-06-2019 op www.delimburger.nl.
Afbeelding: Fotografie Kuit

Het laatste nieuws

VVV-Venlo Voetbalschool

Heb jij altijd al willen trainen als een VVV-Venlo speler? Dan is dit je kans! Meld je nu aan voor dit zomervakantiekamp bij VV Bieslo […]

Lees meer from VVV-Venlo Voetbalschool

Bieslo Jeugdtoernooien

Op de pagina van de toernooien (klik hier) zijn vanaf nu de wedstrijdschema’s te vinden. Wij vragen alle teams om op tijd aanwezig te zijn, […]

Lees meer from Bieslo Jeugdtoernooien

Verdiend podium voor Bieslo 2

Dit keer begint het niet op zondag, maar op vrijdag. Op deze dag kregen we het bericht dat de wedstrijd tegen rksvn (Neer) niet door […]

Lees meer from Verdiend podium voor Bieslo 2